Johannes Myhre Vallesverd er seniorrådgivar i Nasjonal kommunikasjonsstyresmakt (NKOM).

Dei fleste har vore utsette for forsøk på digital svindel

85 prosent av vaksne nordmenn har vore utsette for forsøk på digital svindel det siste året, viser tal frå ei undersøking Respons analyse har gjort for Nasjonal kommunikasjonsstyresmakt (Nkom).

Publisert Sist oppdatert

– Denne typen svindel har eit betydeleg omfang. Samstundes ser vi ein nedgang når det gjeld svindelforsøk via telefonoppringing og sms. I fjor sa seks av ti at dei hadde vorte prøvd svindla over telefon, i år svarte fire av ti det same. Svindelforsøk via sms har gått ned frå sju av ti i 2024 til fem av ti i år, opplyser seniorrådgivar og nettsvindel-ekspert Johannes Myhre Vallesverd i Nkom til Nynorsk pressekontor.

Han trur nedgangen for telefon og tekstmelding har med at dei norske telefonoperatørane har gjort ein stor innsats i å identifisere, stanse og åtvare mot slik svindel.

– Av dei som seier at dei har vore utsette for forsøk på svindel i løpet av dei siste tre månadene, seier 71 prosent at det skjedde via e-post. 49 prosent seier svindelforsøket skjedde på sms, medan 35 prosent svarar at dei vart ringde opp på telefon, legg Vallesverd til.

Det er viktig å aldri oppgi BankID, passord, kodar eller liknande. Verken bankar, politiet, Økokrim eller norske styresmakter vil be nokon om å oppgi slik informasjon. Illustrasjonsfoto: Ali Zare / NTB / NPK

30 prosent har vorte svindla

Ei undersøking Norstat ha gjort for Frende Forsikring viste at så mange som 30 prosent av norske borgarar har vorte svindla digitalt.

– Vi snakkar om mellom ein og to milliardar kroner i tap i 2024. Bankane rapporterer inn til Finanstilsynet at det var snakk om 1,2 milliardar kroner, medan Økokrim sine tal på to milliardar baserer seg på saker melde inn til politiet. I tillegg må vi rekne med at det er mørketal, seier svindeleksperten.

Rådet hans til menneske som har vorte svindla, er å ta kontakt med politiet og banken.

Det er som oftast utanlandske kriminelle som står bak svindelforsøk på nett. Dei opererer frå ulike land i Afrika og Asia, men også i Europa. Vallesverd fortel at dei kjenner til tilfelle der utanlandske vinningskriminelle har prøvd å lokke til seg kriminelle i Noreg for å medverke i ulike forsøk.

Økokrim deltok i ein felles europeisk politiaksjon i Romania, etter at 400 nordmenn vart svindla via falske tekstmeldingar. Digital svindel har fått større merksemd hos politiet i mange land, og i Noreg har Økokrim oppretta ei eiga svindeleining på Gjøvik.

– Skepsis er lurt

Johannes Myhre Vallesverd oppmodar folk til å vere skeptiske. Det er viktig å aldri oppgi BankID, passord, kodar eller liknande. Verken bankar, politiet, Økokrim eller norske styresmakter vil be nokon om å oppgi slik informasjon.

– Svindlarane kan også gi seg ut for å vere nokon du kjenner. Ved hjelp av kunstig intelligens (KI) er det mogleg å fordreie stemma til å likne på andre. Då er det lurt å stille eit par spørsmål som du veit den rette personen veit svaret på. Det kan vere nok til å avsløre eit svindelforsøk, meiner han.

Illustrasjonsfoto: Emilie Holtet / NTB / NPK

Når det gjeld svindel via e-post er det fleire teikn ein kan sjå etter. Det er viktig å sjekke om avsendaradressa verkar mistenkjeleg. Sjekk også historia som blir fortalt. Det er alltid eit faresignal når noko hastar veldig. Og er det noko som truleg er for godt til å vere sant?

– Tidlegare kunne ein sjå etter dårleg språk, men bruken av KI kan i dag gjere at språket er godt. Digital svindel er eit alvorleg samfunnsproblem som er med på å finansiere kriminelle nettverk. Det rammar enkeltmenneske, men også tilliten vi som innbyggjarar har til teknologi og til kvarandre, seier Vallesverd.

– Alle må ta ansvar

– Styresmaktene og selskap gjer mykje, men den enkelte må også ta ansvar for å redusere sannsynet for å bli svindla, slår han fast.

Her er e-post tilsynelatande frå Skatteetaten som fiskar etter person- og kredittkortopplysningar. Når det gjeld forsøk på slik svindel er det fleire teikn å sjå etter. Det er viktig å sjekke om avsendaradressa verkar mistenkjeleg. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB / NPK

Nasjonal kommunikasjonsstyresmakt har saman med Økokrim etablert ei ekspertgruppe mot digital svindel. Her er også Telenor, Telia, Ice/Lyse, Finans Norge, Finanstilsynet, BankID, Næringslivets Tryggingsråd, Digitaliseringsdirektoratet og Nasjonal Referansedatabase med.

– Vi ser alt at arbeidet deira har gitt resultat, og at det er viktig at styresmaktene og private aktørar jobbar saman for å avsløre kvar vi er sårbare, lukke desse sårbare områda teknisk om mogleg, og kjempe mot det store og alvorlege samfunnsproblemet digital svindel har vorte, seier Johannes Myhre Vallesverd i Nkom.

Døme på svindelforsøk

Spoofing:

Svindlarar tjuvlåner eit telefonnummer for å auke sjansen for at mottakar svarar. Takka vere at norske mobilnetteigarar har det nesten vorte umogleg å spoofe norske nummer. Derfor ringjer dei no med tjuvlånte utanlandske nummer. Det betyr at du får eit hint om å vere på vakt.

Svindlarane vil først og fremst at du skal ta telefonen. Målet deira er at du skal oppgi sensitiv informasjon som dei kan misbruke, eller at du lastar ned program som gjer at dei kan fjernstyre PC-en din.

SMiShing:

SMiShing er fisking etter informasjon via sms. Svindlaren sender deg ei tekstmelding med ei lenkje i håp om at du trykkjer på denne og gir frå deg sensitiv informasjon.

Her kan svindlaren gi seg ut for å vere frå ein offentleg etat og ber deg trykkje på ei lenke, gjerne så raskt som mogleg slik at du unngår å få bot. Det kan også vere at svindlaren oppgir eit telefonnummer og ber deg ringe dei for å løyse eit problem. Målet er det same: At du skal oppgi informasjon som dei kan misbruke, slik som passord, bankinformasjon og liknande.

Kontokapring i sosiale medium:

Hacking av brukarkontoar i sosiale medium er eit problem, spesielt på Facebook og Instagram. Målet kan vere å få tilgang på informasjon som seinare kan misbrukast. I andre tilfelle blir kontoen din brukt i svindelforsøk mot folk på venelista di.

Eit eksempel her kan vere at svindlaren gir seg ut for å vere deg, og kan til dømes late som om du har mista bakkortet ditt og ber venen din om hjelp til å betale ei rekning. Her kan det skje at hackaren ber om løysepengar for å gi deg kontoen tilbake, eller at han finn sensitiv informasjon som han truar med å gjere offentleg.

Dei fleste plattformer har rapporteringsknappar og tips til brukaren om korleis ein skal gå fram dersom kontoen blir hacka.

Laga med Labrador CMS