«De tar det som en selvfølge at det er sikkert, forsvarlig drift og ikke minst: at det er nok kvalifisert personell om bord,» skriver Hans Sande.

Varsko fra Norsk Sjøoffisersforbund: Fergesommeren står i fare

Publisert

 

Norge står foran nok en sommersesong med økt fergetrafikk, og dessverre ser det ut til at kaoset fra tidligere år gjentar seg. Norsk Sjøoffisersforbund roper nå varsko: Rederiene har ikke gjort jobben med å sikre tilstrekkelig bemanning – men ansvaret stopper ikke der. Også fylkeskommunene og staten må ta sin del av ansvaret for utviklingen vi nå ser. 

Vi får stadig meldinger fra våre medlemmer om underbemanning i forhold til forventet ruteproduksjon og et økende press om å tøye grensene for arbeidstid og hvile. Det er ikke mannskapet som skal bære konsekvensene av dårlig planlegging, økonomisk press eller politiske prioriteringer. Det er en selvfølge at myndighetene finansierer kritisk annen infrastruktur – det samme må gjelde for fergetilbudet. 

Lovverket setter tydelige grenser for arbeidstid og hviletid. Det handler ikke om fleksibilitet – det handler om sikkerhet. Når ansatte presses til å være «fleksible» i møte med underbemanning, er det i realiteten en forventning om å bryte loven. Dette kan og må aldri aksepteres. 

Fergene er avgjørende for mange lokalsamfunn og en viktig del av det nasjonale transportsystemet – både for innbyggere, næringsliv og turister. I sommer skal tusenvis av mennesker reise med disse fartøyene. De tar det som en selvfølge at det er sikkert, forsvarlig drift og ikke minst: at det er nok kvalifisert personell om bord. 

Anbudsutsettingen av ferge- og lokalfarten skulle gi bedre tjenester og lavere kostnader. I stedet ser vi stadig tydelig at modellen bidrar til lavere bemanning, pressede marginer og ustabil drift. Når det er pris alene som avgjør hvem som får drive samfunnskritisk infrastruktur, går det til slutt ut over både sikkerheten og de ansatte. 

Tiden er overmoden for en ærlig gjennomgang av om dagens organisering faktisk tjener samfunnet. Det må stilles tydeligere krav, og det må følge finansiering som gjør det mulig å oppfylle dem. 

Norsk Sjøoffisersforbund krever at både rederier og myndigheter tar ansvar – nå. 

Laga med Labrador CMS